Mitt i naturen

Det brukar inte hinna gå lång stund från det att jag kommer hem till Björkvik tills att jag sitter uppe på hästryggen. Så även idag.

Världen börjar verkligen vakna till liv nu, vitsippor, blåsippor och tussilago trängs i dikena och slåss om uppmärksamheten från solen. En kopparorm slingrade sig framför Rubins hovar och flera citronfjärilar vinkade till oss med sina vingar när vi red förbi. Visste ni förresten att om en citronfjäril är den första man ser under våren så betyder det att det ska bli en fin sommar.

Lika härlig som eftermiddagsturen var, var kvällens runda med hundarna. Luften var krispig och solen som började gå ner gav ett fint rosa sken över ängarna och skogen. Fåglarna var helt galna ikväll, det var verkligen som att de försökte överrösta varandra.
Efter halva rundan pluggade jag dock in mp3spelaren...kände för att sjunka in i mina egna tankar en stund. Det är tvära kast just nu, jag själv hänger inte alls med i virrvarret och räknar inte med att nån annan ska göra det heller.

Hur som helst, när jag gick där som bäst så såg jag hur hundarna helt plötsligt stannade till och spetsade öronen, sekunden senare kom en stor älg springandes över ängen 20 meter längre fram. De är ju sjukt pampiga alltså! En stund senare skuttade några rådjur undan, sötisarna.
Sen blev jag skitskraj, det brakade till precis bredvid mig och när jag tittade till så sprang ännu en stor älg undan. Den var typ 5 meter från mig. Tur att den inte drog på sig fightingfacet för då hade nog inte ens mitt charmigaste leende fungerat och jag hade antagligen legat platt som ett frimärke mot marken.

Det är fantastiskt vilka små äventyr naturen spelar upp mitt framför ögonen på en. Det gör mig ännu mer övertygad om att jag vill flytta ut på landet igen.

Men nu är det dags att sova för imorgon väntar ännu en dag mitt i naturen :)


Kommentarer
Postat av: Karin

Råmade du till älgarna?

Postat av: Rebecca

HAHAA! Nej jag har lärt mig min läxa...och nu hade jag ju ingen häst att galoppera iväg på :)

2011-04-23 @ 07:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback