Musik musik

Vad vore världen utan musik? Tyst.
Vad vore Reebs utan musik? Dyster.

Musik betyder så mycket.
Musik kan förstärka en känsla och påverka humöret så mycket.
Är man glad kan man bli ännu gladare, är man deppig kan man bli ännu deppigare...eller komma upp ur deppen tack vare musiken.

När man kommer till diskussionen vad som är viktigast, melodin eller texten, så hävdar jag bestämt texten.
En fin melodi kan förstöras av en fånig text, å andra sidan så kanske en fin text skulle gå förlorad kombinerad med en mindre bra melodi.
Ska inte förneka att jag kan fastna för en melodi, men det är först när jag hört texten som jag faller för den. Texten fördjupar och kan göra avtryck i själen. En bra text kan lätt få mig att gråta...

Akustisk gitarr är jag otroligt svag för. När nån plockar fram en gitarr blir jag såld direkt...
Winnerbäck är min absoluta favorit, hans texter knäcker.  Det vet ni sen tidigare att jag tycker, ni vet även hur mycket jag gillar Lifehouse, Walking Ashland och The Fray.

Men jag gillar så mycket mer än så...när folk säger att de är allätare så låter det så himla tråkigt.
Så det säger jag inte.
Ska inte påstå det heller, för det finns mycket jag inte gillar. Däremot är jag öppen och vill gärna veta vad andra lyssnar på så jag får ge det en chans.
Senast var det In Flames som en kompis här i Åre lyssnar på. Först tyckte jag att det sög rätt rejält, alldeles för hård musik för min smak (hehe Berra vet vad jag snackar om).
Men efter o lyssnat igenom 4-5 album så har jag hittat några låtar som nu ligger på playlisten...i det fallet måste jag faktiskt säga att det är melodin jag går på eftersom man inte hör vad de sjunger haha.

Jag har en kompis som just skaffat tjej, när han och hon just började dejta bytte de skivor där de bränt ner sin favoritmusik.
Det var en väldigt bra idé tycker jag, sånt borde göras oftare. Inte bara i dejtingsammanhang utan i allmänhet. Musiken säger en hel del om en människa samtidigt som man får vidga sina vyer.
Jag fick en skiva av min gulliga roomie häromdan...med "musik du ska lyssna på när du ska sova" sa han.
Jäkligt bra faktiskt.

Kvällens låt blir därför en från skivan:
Thirteen. Söt.



Kommentarer
Postat av: Gurkan

Jag gillar visor. Gör du?

2008-01-28 @ 10:48:08
Postat av: Andy

Ulf Lundell, där har du en poet som kan skriva bra texter. Att sen melodierna i princip är likadana skiter jag i, bra är han Uffe!
Mellan hägg och syrén, Hon gör mig galen, Soldat kom hem, Chans... bara ngra utav mästerverken som snurrar i min mp3spelare nu...
Vad tycker du om Sofia Karlsson?

2008-01-28 @ 14:54:53
Postat av: Gurkan

Va fan! UPPDATERA DÅ!

2008-02-05 @ 09:13:03
Postat av: mmmmm

hur var det igår tex???? vavavava

2008-02-05 @ 17:37:04
Postat av: Reebs

Hahha..gurkan, otålig eller vad? Jo jag lyssnar på visor, gillar cornelies och åkerström till exempel. :) uppdatering e på G

2008-02-05 @ 23:28:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback