Bagare Bengtsson. bor bakom bergen, bakar bara bruna brända bullar.

Men bagare Berndes däremot, hon bakar bara braigt bröd :) Utan mjöl.



Eftersom jag inte mår så bra av att äta mjöl och annat spannmål så bakar jag rätt ofta det här brödet. Supergott och superenkelt.

200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver eller bikarbonat (jag föredrar bikarbonat tycker att brödet blir bulligare då)
1,5 msk brödkryddor (finns att köpa malt men jag mortlar gärna anis och fänkål eftersom det smakar mycket mer)

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
1/2 dl raps- eller olivolja
1 dl kvarg (kesella, jag brukar ta den magra varianten)
250 g keso
6 ägg


Rör ihop allt och lägg i en form och grädda i 60-80 minuter på 175 grader.
Klart och kalasgott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback